بلاگ

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟ آموزش صفر تا صد ساخت نقشه سایت (2022)

اصول بازاریابی دیجیتال
30%
تخفیف
0
630,000 تومان
مینی دوره طراحی بیزنس پلن
100%
تخفیف
25
200000 – رایگان!
اصول بازاریابی دیجیتال
100%
تخفیف
نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

فهرست مطالب

 

سایت مپ چیست؟

 

سایت مپ چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ چگونه سایت مپ بسازیم؟ چطور سایت مپ را به گوگل ارسال کنیم؟ نقشه سایت یا سایت مپ دربردارنده‌ی اطلاعات صفحات، فیلم‌ها، تصاویر و سایر فایل‌های یک سایت می‌باشد. این اطلاعات توسط خزنده‌های سایت و موتورهای جستجو برای درک ساختار سایت و رابطه‌ی بین فایل‌ها و صفحات موجود در آن بررسی می‌شود.

 

انواع نقشه سایت

دو نوع اصلی سایت مپ وجود دارد:

 

 

1.سایت مپ HTML

 

این نقشه‌های سایت معمولاً در یک قالب و ساختار خوانا ایجاد می‌شوند تا به کاربران در یافتن آنچه به دنبال آن هستند کمک کنند. سایت مپ HTML نیازی نیست که شامل تمام URLهای صفحات سایت باشد.

این سایت مپ برای پیشگیری از گم‌شدن کاربران در سایت شما ساخته می‌شود. بسیاری از افراد یک قالب HTML ایجاد می‌کنند تا به کاربران کمک کند که مهمترین صفحات سایت را پیدا کنند.

 

نقشه سایت HTML چیست؟ 

سایت مپ HTML یک عنصر جهت‌یابی دیگر برای کمک به کاربر است تا آنچه را که به دنبالش است پیدا کند.

قراردادن سایت مپ در قالب HTML استفاده کاربران از سایت را آسان‌تر می‌کند.

نقشه‌های سایت HTML نباید به موتورهای جستجو ارسال شوند، بلکه باید در بخش جهت‌یابی سایت شما گنجانده شوند. یک مورد معمول برای نقشه سایت HTML در فوتر سایت است.

این سایت مپ می‌تواند به نمایان‌شدن مهم‌ترین صفحات سایت شما کمک کند و به ویژه وقتی که ساختار URL سایت عمیق باشد. به بیان ساده‌تر زمان‌هایی که برخی از مهم‌ترین صفحات محتوای شما در اعماق سایت یافت می‌شود، سایت مپ HTML اهمیت می‌یابد.

نقشه سایت HTML چیست؟ 

 

2.سایت مپ XML 

این نقشه‌های سایت توسط موتورهای جستجو، ربات‌ها و خزنده‌های وب مورد بررسی قرار می‌گیرند تا یک دید کلی بهتر از ساختار سایت به آنها ارائه شود.

این کار به خزنده‌ها امکان می‌دهد تا به راحتی به تمام صفحات سایت شما و نیز به تمام اطلاعات مرتبط به آن دسترسی داشته باشند. این نوع سایت مپ شامل تمام URL و به‌روزرسانی‌ها است.

موتورهای جستجو با دانستن ساختار سایت شما، به طور هوشمندانه آن را می‌خزند و مطمئن می‌شوند که تمام صفحات سایت شما در فهرست جستجوی آنها قرار دارند.

 

سایت مپ XML چیست؟  

پروتکل سایت مپ‌ها توسط گوگل معرفی شده و توسط اکثر موتورهای جستجوی اصلی مانند یاهو Bing،  و… پشتیبانی می‌شود. در سایت مپ XML ، امکان افزودن اطلاعات اضافی مدنظر به URL وجود دارد. این کار به خزنده‌ها کمک می‌کند تا نحوه عبور از وب‌سایت را بهینه کنند.

این اطلاعات حتی شامل زمان و تاریخ آخرین باری که صفحه‌ای به‌روزرسانی شده، می‌باشد. علاوه‌براین می‌تواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر نیز باشد.

این عوامل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اولویت‌بندی کنند که کدام صفحات را اول بخزند و هر چند وقت یکبار نیاز به خزیدن دوباره آنها دارند.

اگر صفحاتی در وب‌سایت خود دارید که مهم هستند و مرتباً تغییر می‌کنند، می‌توان با استفاده از این سایت مپ اطمینان حاصل کرد که گوگل آنها را می‌خزد، بنابراین جدیدترین نسخه‌ی صفحات سایت در فهرست گوگل نشان داده می‌شود.

 

داشتن سایت مپ XML و ارسال آن به موتورهای جستجو برای سئو بسیار عالی است و بهترین روش رایج در بین سئوکاران است. این کار اقدامی است که می‌تواند به نفع سایت شما باشد.

 

اگر از تصاویر و ویدیوهای زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید نقشه‌های سایت خاصی را نیز برای آنها ایجاد و به گوگل ارسال کنید. این کار می‌تواند به بهبود مشاهده‌ی تصویر و ویدئوی شما کمک کند.

سایت مپ ویدئویی می‌تواند شامل زمان اجرای ویدئو، دسته‌بندی و رتبه‌بندی مناسب گروه سنی بیننده باشد، در حالی که سایت مپ تصویری می‌تواند شامل موضوع، نوع و مجوز انتشار تصویر باشد.

سایت مپ XML چیست؟  

 

چرا به سایت مپ XML نیاز داریم؟ 

اگر همه صفحات شما به درستی پیوند داده شده باشند، خزنده‌های موتورهای جستجو معمولا می‌توانند تمام صفحات شما را بدون سایت مپ کشف و بررسی کنند.

اما با قراردادن اطلاعات اضافی در سایت مپ به خزنده‌ها کمک می‌کنید کارایی خود را افزایش دهند و در نتیجه به آن‌ها کمک می‌کنید تا تغییرات را سریع‌تر از آنچه در غیاب سایت مپ انجام می‌دهند، کشف کنند.

خزنده‌های موتورهای جستجو هر بار که از سایت شما بازدید می‌کنند، تک تک صفحات سایت شما را نمی‌خزند. اگر شما اطلاعاتی در مورد اینکه کدام صفحات سایت شما برای خزیدن مهم هستند ارائه نکنید، کشف تغییرات سایت اغلب زمان‌بر خواهد بود.

 

در حالی که همه وب‌سایت‌ها باید سایت مپ داشته باشند، وب‌سایت‌هایی که یکی از این چهار معیار را داشته باشند، بیشترین نیاز را به سایت مپ خواهند داشت:

1.سایت‌های بسیار بزرگ

هر ‌سایتی بودجه خزیدن محدودی دارد. ‌در سایت‌های بسیار بزرگ، زمان زیادی طول می‌کشد تا خزنده بتواند URLهای به‌روزرسانی‌شده یا صفحات ایجادشده را بررسی کند.

با ارائه تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌ها در نقشه سایت، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خزنده‌ها صفحات به‌روزرسانی شده را نادیده نمی‌گیرند.

اگر سایت مپ شما بزرگتر از 50 مگابایت باشد یا بیش از پنجاه هزار URL داشته باشد، گوگل آن را قبول نمی‌کند. در این حالت، باید سایت مپ خود را به چندین سایت مپ کوچکتر تقسیم کنید و آنها را به شکل جداگانه آپلود کنید.

از طرف دیگر، می‌توانید یک فایل فهرست برای نقشه سایت بسازید و آن را با پیوندهایی به نقشه‌های سایت جداگانه مرتبط کنید.

 

2.سایت شما صفحات زیادی دارد که جدا هستند یا به خوبی پیوند داده نشده‌اند

اگر بخش‌ها یا صفحاتی از سایت شما به درستی به سایت پیوند داده نشده‌اند، این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو این صفحات را نادیده بگیرند و آنها را در فهرست خود قرار ندهند.

اگر آرشیوهای قدیمی محتوا یا صفحات بدون پیوند در سایت خود دارید، ممکن است این بخش‌ها در فهرست گوگل قرار نگیرند.

چرا به سایت مپ XML نیاز داریم؟ 

3.سایت شما جدید است و یا بک‌لینک خارجی کمی دارد

خزنده‌های موتورهای جستجو با دنبال‌کردن پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر، محتوا را در اینترنت کشف می‌کنند.

اگر سایت شما بک‌لینک‌های خارجی کمی از سایت‌های دیگر داشته باشد، ممکن است سایت شما اصلاً توسط موتورهای جستجو کشف نشود.

 

4.سایت شما از محتوای رسانه‌ای غنی در موتورهای جستجو استفاده می‌کند

اگر سایت شما از Google News یا سایر انواع محتوای رسانه‌ای در موتورهای جستجو استفاده می‌کند، اطلاعات اضافی در سایت مپ شما می‌تواند برای بهبود محتوای سایت شما مفید باشد.

 

 

چرا باید سایت مپ XML را به گوگل ارسال کنم؟ 

ارسال سایت مپ به گوگل برای یافتن سایت شما چندان ضروری نیست، زیرا خزنده‌های گوگل معمولاً در کشف صفحات، تصاویر و ویدیوهای جدید بسیار خوب هستند. اما چرا باید سایت مپ را به دست گوگل بسپارید و امیدوار باشید که محتوای جدید شما را پیدا کند؟

 

با ارسال سایت مپ XML به گوگل، پیداکردن محتوای سایت شما برای خزنده‌های گوگل بسیار آسانتر می‌شود. افزون بر این، این کار راه‌حل خوبی برای مطلع‌شدن گوگل از هرگونه خطا در صفحه شما است.

هنگامی که سایت مپ خود را به سرچ کنسول گوگل ارسال کردید، می‌توانید به گزارش نقشه سایت دسترسی پیدا کنید. این گزارش، خطاها و هشدارهای موجود را با استفاده از سایت مپ نشان می‌دهد.

این خطاها می‌توانند URLهایی باشند که منجر به خطای سرور (5xx)، خطای یافت نشد (404) یا کد وضعیت 404 HTTP باشند. با دریافت این گزارش‌ها، می‌توان از آسیب‌رسیدن به عملکرد سایت در نتایج جستجو جلوگیری کرد.

چرا به سایت مپ XML نیاز داریم؟ 

 

چگونه می‌توانم سایت مپ XML را به گوگل ارسال کنم؟  

شما می‌توانید نقشه سایت XML  خود را به سه روش مختلف به گوگل ارسال کنید. اولین روش پیشنهادی، ارسال از طریق سرچ کنسول گوگل است. اما اگر شما تمایل دارید، می‌توانید یکی از دو روش دیگر را نیز انتخاب کنید.

 

1.سایت مپ را از سرچ کنسول گوگل ارسال نمایید

اگر قبلاً سایت خود را از طریق سرچ کنسول گوگل تأیید کرده‌اید، ارسال سایت مپ آسان خواهد بود. ابتدا وارد حساب سرچ کنسول خود شوید و ‌سایت خود را انتخاب کنید، سپس باید به بخش «نقشه‌های سایت» که در منوی سمت چپ زیر «نمایه» قرار دارد، بروید.

بعد از ورود به صفحه، باید URL سایت مپ را وارد کرده و روی “ارسال” کلیک کنید. تمام بخش‌های سایت مپ شما اکنون تأیید می‌شود و اگر قالب آن درست باشد با وضعیت “موفق” به‌روزرسانی می‌شود.

 

2.سایت مپ را با کمک robots.txt ارسال نمایید

اگر نمی‌خواهید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید، می‌توانید سایت مپ خود را با افزودن آن به فایل robots.txt ارسال کنید. برای انجام این کار، باید مسیر سایت مپ خود را با افزودن خط زیر در هر جایی از robots.txt مشخص کنید: https://yourwebsite.com/sitemaplocation.xml

 

اگر می‌خواهید ببینید سایت مپ شما چگونه به نظر می‌رسد، می‌توانید به umbraco.com/robots.txt نگاهی بیندازید.

 

3.یک درخواست HTTP GET به “پینگ” گوگل ارسال کنید

آخرین راه این است که گوگل را پینگ کنید و از خزنده‌های آن بخواهید که سایت شما را بخزند یا بررسی کنند. این کار با ارسال یک درخواست HTTP GET انجام می‌شود.

چگونه می‌توانم سایت مپ XML را به گوگل ارسال کنم؟  

 

سایت مپ چگونه باید باشد؟

 

اگر می‌خواهید موتورهای جستجو مانند گوگل از نقشه سایت شما استفاده کنند، سایت مپ شما باید از ساختار و اصول دقیقی پیروی کند. اگر اصول و قوانین را رعایت نکنید، هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نخواهد کرد.

 

سه فرمت وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد سایت مپ خود از آنها استفاده کنید. این فرمت‌ها که توسط گوگل پشتیبانی می‌شوند، عبارت است از:

 

  • XML
  • RSS، mRSS و Atom 1.0
  • متن

 

برای یافتن جزئیات کامل در مورد هر سه فرمت و ساختار آنها، باید پروتکل رسمی سایتmaps.org را مشاهده کنید.

 

سایت مپ چگونه باید باشد؟

 

سایت مپ در مورد سایت‌های چند زبانه چطور باشد؟ 

اگر محتوای شما به چندین زبان وجود دارد، می‌توانید در سایت مپ خود برای هر یک از URLهای خود یک برچسب <xhtml:link> با اطلاعات مربوطه قرار دهید. این کار به جای افزودن آن به عنوان تگ‌های HTML در خود صفحات انجام می‌شود.

 

نقشه سایتم را کجا باید قرار دهم؟ 

پاسخ ساده‌ی این سؤال آن است که همیشه سایت مپ را در ریشه سایت خود قرار دهید (یعنی در http://www.example.com/sitemap.xml ). توجه داشته باشید که مکان فایل مهم است، زیرا URLهای ارسال‌شده باید با همان مسیر یا آدرس ابتدایی نقشه سایت شروع شوند.

 

هیچ الزامی برای نام فایل یا پسوند فایل (xml.) وجود ندارد، بنابراین تا زمانی که در دسترس باشد و بتوان آدرس فایل را به موتورهای جستجو ارسال کرد، آن را همانطور که می‌خواهید نام‌گذاری کنید.

 

نقشه سایتم را کجا باید قرار دهم؟ 

 

چگونه سایت مپ هر سایتی را پیدا کنم؟  

شاید از خود بپرسید که سایت مپ چیست؟ کجا می‌توانم آن را پیدا کنم؟ باید بدانید که اگر نتوانستید سایت مپ را پیدا کنید، باید بدانید که راه‌های مختلفی برای پیداکردن سایت مپ وجود دارد.

البته توجه داشته باشید که از آنجایی که سایت مپ مانند فایل robots.txt موقعیت ثابتی ندارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید با استفاده از نکات زیر آن را پیدا کنید. اما می‌توانید شانس خود را امتحان کنید.

 

نقشه‌های سایت یک چیز نسبتاً استاندارد هستند، به همین دلیل است که معمولاً می‌توان آنها را با استفاده از یکی از راه‌های بیان‌شده در زیر مکان‌یابی کرد.

برخی از مدیران سایت‌ها ممکن است برای پیشگیری از نگاه‌کردن رقبا، نقشه سایت خود را پنهان کنند. اما از آنجایی که هیچ خطر امنیتی در مشاهده سایت مپ توسط رقبا وجود ندارد، بنابراین صاحبان سایت باید به ندرت زمان خود را صرف پنهان کردن آن کنند.

 

شما از طریق روش‌های زیر می‌توانید نقشه سایت هر سایتی را پیدا کنید. دو راه اول مستلزم دسترسی به سایت است، در حالی که روش‌های آخر، روش‌هایی عمومی‌تر برای یافتن سایت مپ هستند.

برای دیدن صفحه ی آموزش سئو کلیک کنید.

Google Search Console.1

اگر به یک سایت دسترسی دارید، اولین راه برای یافتن سایت مپ این است که بررسی کنید آیا قبلاً سایت مپ به سرچ کنسول گوگل‌ ارسال شده است یا خیر.

 

توجه داشته باشید که باید به سرچ کنسول گوگل دسترسی داشته باشید زیرا ممکن است لازم باشد که ابتدا آن را تأیید کنید. این کار را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد، اما اگر به ‌سایت دسترسی دارید، معمولاً این کار بسیار ساده است.

 

پس از دسترسی به سرچ کنسول، می‌توانید به بخش «نقشه‌های سایت» که در زیر «نمایه» در منوی سمت چپ قرار دارد، بروید. اگر موردی در بخش “نقشه‌های سایت ارسال شده” مشاهده کردید، روی آن کلیک کنید و سپس روی پیوند “بازکردن نقشه سایت” را که در گوشه سمت راست بالا ظاهر می‌شود، کلیک کنید. این کار شما را به URL نقشه سایت هدایت می‌کند.

چگونه سایت مپ هر سایتی را پیدا کنم؟  

 

2.CMS را بررسی کنید

اگر سایت مپ در سرچ کنسول گوگل ارسال نشده باشد، راه بعدی این است که به سیستم مدیریت محتوای سایت نگاهی بیندازید.

 

اینکه دقیقاً سایت مپ را در کجای آن پیدا کنید بستگی زیادی به CMS شما و ساختار آن دارد. وقتی که سایت مپ را در Umbraco جستجو کنید، می‌توانید در بخش اسکرین شات  نمونه‌ای از ظاهر آن را مشاهده کنید.

 

اگر با این کار نتوانستید سایت مپ را پیدا کنید، به بخش تنظیمات و افزونه‌ها(افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید) نگاهی بیندازید. از آنجایی که سایت مپ معمولاً برای بهبود سئو استفاده می‌شود، اغلب می‌توانید آن را در میان سایر تنظیمات مرتبط با سئو پیدا کنید.

 

3.رایجترین مکان‌های سایت مپ را بررسی کنید

در حالی که دو راه اول مستلزم دسترسی شما به سایت است، چند راه بعدی اینطور نمی‌باشد.

از آنجایی که نقشه‌های سایت معمولاً استاندارد شده‌اند، یک راه برای یافتن آنها این است که برخی از رایج‌ترین مکان‌های سایت مپ را جستجو کنید. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که نقشه سایت در آنجا پیدا شود، اما این کار یک راه سریع برای جستجوی سایت مپ می‌باشد.

در اینجا لیستی از رایجترین مکان‌های سایت مپ آمده است:

  • /sitemap/
  • sitemap/
  • /xml
  • /xml
  • /xml
  • /sitemap-index.xml
  • /xml

 

چگونه سایت مپ هر سایتی را پیدا کنم؟  

کدامیک از نقشه‌های سایت XML یا HTML بهتر است؟ از کدام باید استفاده کنیم؟ 

خوشبختانه شما مجبور نیستید بین این دو سایت مپ یکی را انتخاب کنید، زیرا آنها دو هدف متفاوت دارند. وقتی نوبت به انتخاب سایت مپ می‌رسد، انتخاب هر دو کاملا منطقی است.

اگرچه سایت XML به شدت توصیه می‌شود، اما نقشه سایت مپ HTML اختیاری‌تر است. ولی بهتر است که نقشه سایت  HTMLرا نیز داشته باشید.

همانطور که بیان شد، تنها تفاوت اصلی نقشه‌های سایت، افرادی است که برای فهمیدن اطلاعات هدف قرار می‌دهند.

در نقشه سایت XML، نیازی نیست که شما به کاربران و اینکه چه اطلاعاتی برای کاربران مفید است فکر کنید.

تنها نگرانی شما در این سایت مپ، خزنده‌های وب و اطلاعات مورد نیاز آنها برای درک بهتر سایت شما می‌باشد.

این به معنای آن است که اطلاعاتی که برای کاربران بی‌ربط است (مانند فرکانس تغییر) در نقشه سایت XML برای خزنده‌ها بسیار مهم است.

ضروری است که شما سایت مپ XML داشته باشید و آن را به موتورهای جستجوی اصلی ارسال کنید. معمولا این موضوع یک ویژگی اصلی در CMS شما است و تنها باید یک بار راه‌اندازی شود.

از سوی دیگر، سایت مپ HTML برای کاربران است.

لازم به ذکر است که سایت مپ HTML باید نسخه ساده‌تری از سایت مپ XML باشد. این نسخه ساده باید زیباتر و کاربرپسندتر از لیست XML صفحات سایت باشد.

این به معنای آن است که URLهای خام را با عناوین توصیفی‌تر (که به آن انکر متن می‌گویند) جایگزین کنید و حتی ممکن است توضیحات یا برد کرامب  (نشانگر صفحات) را به پیوندها اضافه کنید.

 

در پایان باید گفت که داشتن نقشه‌ی سایت امری بسیار مهم و ضروری در راستای سئو و بهینه‌سازی سایت است.

خزنده‌های وب با استفاده از نقشه‌ی سایت می‌توانند سریعتر متوجه تغییرات و به‌روزرسانی مطالب سایت شوند و جدیدترین نسخه از مطالب را در اختیار کاربران قرار دهند.

افزون بر این کاربران سایت می‌توانند با کمک سایت مپ راحت‌تر محتوای مدنظر خود را از سایت پیدا کنند و در آن گم نمی‌شوند.

دیجیتال مارکتینگ رایگان

 

چگونه به استوری اینستاگرام لینک اضافه کنیم؟
30%
تخفیف

آموزش تبلیغ نویسی دوره از صفر تا استادی | فرصت

بدون امتیاز 0 رای
343,000 تومان
118
343,000 تومان
30%
تخفیف

دوره آموزش تبلیغات گوگل ادز (google ads)

بدون امتیاز 0 رای
483,000 تومان
31
483,000 تومان
30%
تخفیف

دوره آموزش تحقیقات بازار (۲۰۲۲)

بدون امتیاز 0 رای
203,000 تومان
4
203,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان سئو

۱۰ الی ۲۰ دقیقه مشاوره ٰرایگان برای رسیدن به رتبه های برتر گوگل