بلاگ

تولید محتوا چیست ؟+ کسب درآمد از تولید محتوا (2022)

اصول بازاریابی دیجیتال
30%
تخفیف
0
630,000 تومان
مینی دوره طراحی بیزنس پلن
100%
تخفیف
25
200000 – رایگان!
اصول بازاریابی دیجیتال
100%
تخفیف
تولید محتوا چیست

فهرست مطالب

 

تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست ؟+ کسب درآمد از تولید محتوا

 

حتما تا به حال جمله‌ی معروف «محتوا پادشاه است» را درباره‌ی اهمیت قابل‌توجه تولید محتوا شنیده‌اید. امروزه افراد کمی وجود دارند که سخن بیل‌گیتس درباره‌ی تولید محتوا را نشنیده باشد.

اما تولید محتوا چیست؟ هدف تولید محتوا چیست؟ آیا هر نوع محتوایی، پادشاه است؟ چه نوع محتوایی برای کاربران اینترنت ارزشمند است؟

پاسخ دادن به این سوالات کمک می‌کند تا بعنوان کارشناس تولید محتوا بتوانیم باکیفیت بنویسیم تا هم مخاطب‌پسند باشد و هم گوگل بپسندد و علاوه بر آن برای بیزینس‌ها سودمند باشد. آنچه در این مطلب می‌خوانید، راهنمای کامل تولید محتوا است.

تولید محتوا چیست

 

تولید محتوا چیست؟ 

حتما برای شما هم سوال است که تولید محتوا چیست؟ بیل‌گیتس در ژانویه 1996 در وبلاگ خود از اهميت تولید محتوا در آینده گفت.

امروز هنوز هم تولید محتوا اهمیت زیادی دارد و به این زودی نیز اهمیت خود را از دست نخواهد داد. جالب است بدانید که بیل‌گیتس در مطلب خود برای کارشناسان محتوا در اینترنت درآمد مناسبی پیش‌بینی کرد.

زیرا از نظر او، کارشناس محتوا فردی است که با هنر نویسندگی و تولید محتوای اصولی می‌تواند به بازاریابی، افزایش فروش و آگاهی از برند کمک زیادی بکند.

اما افراد بعد از اینکه فهمیدند اصول تولید محتوا چیست؟ دقیقا باید چه کاری انجام دهند؟ آنها باید از کجا شروع کنند؟ چطور یک محتوای مفید تولید کنند؟ اصلا تولید محتوا چیست؟

 

 

منظور از نقش تولید محتوا در بازاریابی این است که باید محتوایی تولید شود که کاربرپسند باشد. با این کار می‌توانیم کاربران را به سوی خرید محصول، استفاده از خدمات یا کار موردنظر خود هدایت کنیم.

تولید محتوا تنها شامل تولید محتوای متنی نیست و محتواهای بصری مانند ویدئو یا اینفوگرافیک را نیز شامل می‌شود.

تولد محتوا چیست

چطور متوجه شویم که چه نوع محتوایی ارزشمند خواهد بود؟

چه محتوایی مفید است؟ هر نوع محتوایی که بتواند پاسخ سوالات کاربران را بدهد، موردنیاز مخاطب باشد، در مسیر یادگیری به مخاطب کمک کند،  دغدغه‌ی او را پیرامون یک موضوع خاص برطرف کند، محتوای ارزشمندی خواهد بود.

محتوای الکترونيکي چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

چه نوع محتوایی الکترونیکی نامیده می‌شود؟ هر چیزی که امروز در اینترنت می‌بينيد، می‌خوانید یا گوش می‌دهید نوعی محتوای الکترونیکی است.

پادکست‌ها، فیلم‌های آپارات، یوتیوب و اینستاگرام، پست‌های تلگرام، مطالب موجود در سایت‌ها و وبلاگ همه جزو محتوا هستند.

بزرگترین تفاوت تولید محتوای معمولی و تولید محتوا در Content Marketing چیست؟

تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال برای این منظور است که از طریق آن محصولات را به فروش برسانیم، نیازهای کاربران را برطرف کنیم، به برندینگ بیزینس‌ها کمک نماییم یا تبلیغ و بازاریابی کنیم.

بنابراین تولید محتوا برای بازاریابی با برنامه‌ریزی و تدوین یک استراتژی اصولی همراه است.

 

تولید محتوا چیست

چگونه برای بیزینس‌ها تولید محتوا کنیم؟ 

 

چگونه برای بیزینس‌ها تولید محتوا کنیم؟ یک راه خوب برای نشان‌دادن خدمات و محصولات‌ تولید محتوا است. این فرآیند به ایجاد Brand Image هم کمک شایانی می‌کند.

افزون بر این تولید محتوا برای بیزینس‌ها مشتریان وفادار می‌سازد. این سوال پیش می‌آید که چگونه برای بیزینس‌ها تولید محتوا کنیم؟ تولید محتوا را از کجا باید شروع کنیم؟

 

 

گام اول: تدوین استراتژی محتوا 

گام اول در تولید محتوا چیست؟ در تولید محتوا برای سازمان‌ها، باید در گام اول یک استراتژی محتوا تدوین شود. قبل از تهیه‌ی استراتژی محتوا باید به این سوالات پاسخ داد:

١.هدف از تولید محتوا چیست؟

٢.چرا تولید محتوا کنیم؟

٣.چه تعداد محتوا تولید کنیم؟

۴.مخاطب هدف ما چه کسانی هستند؟

۵.محتوا را در چه بستری منتشر کنیم؟

۶.و…

بنابراین در قدم اول باید هدف از تولید محتوا را مشخص کنید.

سپس ابزارهای انتشار و بررسی موفقیت را مشخص کنیم.

تولید محتوا چیست

 

گام دوم: تعیین جامعه هدف 

گام دوم در تولید محتوا چیست؟ پس از مشخص‌کردن هدف تولید محتوا، باید جامعه‌ی مخاطبان هدف را تعیین کنیم. لازمه‌ی این کار تحقیق پیرامون مخاطبان هدف یا پرسونای مشتریان است.

در اینجا باید این سوال را پاسخ بدهیم که برای کدام گروه از افراد تولید محتوا می‌کنیم؟!

موضوع تولید محتوا باید برای براساس سلیقه‌ی مخاطبان یا پرسونا انتخاب شود.

 

گام سوم: تعیین بستر انتشار و بهینه‌سازی محتوا 

گام سوم در تولید محتوا چیست؟ در این مرحله باید بستری برای انتشار محتوا تعیین کنیم. این بستر معمولا وبلاگ، سایت یا یک شبکه‌ی اجتماعی است. علاوه بر آن باید برای بهینه‌سازی محتواهای قبل برنامه‌ریزی کنیم.

 

گام چهارم: محتوای اصلی و دسته‌بندی محتوایی 

گام چهارم در تولید محتوا چیست؟ در این گام باید محتواها را منظم کنیم. ساختار اصلی سایت یا وبلاگ را محتوای ستون یا Pillar، تعیین می‌کند. سپس با توجه به محتوای اصلی و سه نوع محتوای کلیدی زیر برنامه‌ریزی تولید محتوا را انجام دهید:

تولید محتوا چیست

١.محتوای مشارکتی:

این نوع محتوا مخاطبان را به مشارکت وادار می‌کند.

٢.محتوای همیشه‌سبز:

محتواهای همیشه‌سبز تاریخ انقضا ندارند و همیشه برای سایت ترافیک ورودی می‌آورند.

٣.رویدادها و خبرها:

این نوع محتوا برای سایت شامل انتشار اخبار و رویدادهای مرتبط با حوزه‌ی فعالیت سایت می‌شود.

در این مرحله، سراغ ایمیل مارکتینگ هم بروید.

 

گام پنجم: کیورد ریسرچ 

گام پنجم در تولید محتوا چیست؟ در این مرحله زمان brainstorm و انجام تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی یا keyword research رسیده است. حالا با پیداکردن کلمه کلیدی و طوفان فکری می‌توانیم موضوع دقیق تولید محتوا را پیدا کنیم، تقویم محتوا را بسازیم و با برنامه‌ به جلو حرکت کنیم.

برای ساخت تقویم محتوا باید خود را به جای مخاطب یا پرسونا درنظر بگیریم و مانند او فکر کنیم.

 

گام ششم: شبکه‌ی اجتماعی 

گام ششم در تولید محتوا چیست؟ در این گام، از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی مطالب سایت استفاده می‌کنیم. نحوه‌ی انتشار مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی دارای اهمیت است.

ابتدا باید مخاطبان هدف را مطمئن کنیم تا به ما اعتماد نمایند زیرا ما منابع ایده‌آلی برای آموزش و یادگیری هستیم. سپس توقع داشته باشیم که آنها روی لینک مقاله‌ی ما در لینکدین، اینستاگرام و… کلیک نمایند.

تولید محتوا چیست

گام هفتم: تبلیغات کلیکی 

گام هفتم در تولید محتوا چیست؟ تبلیغ گوگل ادز، تبلیغ در فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی یا اد نتورک‌هایی مانند یکتانت ابزاری برای تبلیغات کلیکی می‌باشند.

 

 

 

راهنمای مرحله به مرحله تولید محتوا چیست؟ 

برای تولید محتوا باید یک استراتژی معین را دنبال کرد. اولین گام در این استراتژی شناخت انواع مختلف محتوا می‌باشد.

 

انواع مختلف محتوا: 

انتخاب نوع محتوا به عوامل مختلفی مانند مکان انتشار محتوا، پرسونای مخاطب هدف، خلاقیت کارشناسان محتوا و نوع محصولات و خدمات قابل ارائه وابسته است.

جیمی‌دالی متخصص بازاریابی محتوا می‌گوید برای انتخاب نوع محتوا باید ابتدا از خودتان بپرسید که «مخاطبان هدف من در چه سطحی فکر می‌کند؟ آنها چه قالب محتوایی را ترجیح می‌دهند؟»

این سوال به تعیین نوع محتوا کمک زیادی می‌کند.

 

اگر پرسونای ما می‌خواهد به یکسری اطلاعات کلی دست یابد، اینفوگرافیک برای او مناسب‌تر است. اما اگر دنبال جزئیات موضوع باشد، محتوای متنی یا ویدئو برای او مناسب است.

 

  • محتواهای متنی: 

پست‌های متنی مشهورترین نوع محتوا در دنیا است. پست‌های متنی معمولا به‌شکل‌های بلند و کوتاه نوشته می‌شود.

محتواهای بلند اگر درست نوشته شوند، بازده بهتری خواهند داشت. کارشناسان محتوا از محتواهای بلند یا طولانی برای نوشتن راهنما و نقدوبررسی‌ها استفاده می‌کنند. محتواهای بلند به رتبه و سئو سایت کمک شایانی می‌کنند.

محتواهای کوتاه از نظر سئویی کارآیی کمتری نسبت به محتوای بلند دارند. اغلب برای نوشتن موضوعات niche و خیلی خاص از محتوای کوتاه استفاده می‌شود.

در ادامه‌ی این مطالب برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ی آموزش سئو رایگان مراجعه کنید.

  • محتوای ویدئویی 

ویدئوها در تولید و بازاریابی محتوا نقش بسیار پررنگی دارند. شبکه‌های اجتماعی برای افزایش مشارکت مخاطبان هدف یا Engagement از ویدئوها کمک می‌گیرند. ویدئوها نقش موثری در آگاهی از برند، افزایش مشتری و… دارد.

 

تولید محتوا چیست

  • کتاب‌ الکترونیکی یا Ebook

شکل دیگری از محتواهای بلند یا طولانی که اغلب به‌شکل PDF تولید می‌شود، کتاب‌ الکترونیکی است. کتاب الکترونیکی با هدف، آشنایی خوانندگان با حوزه‌ی فعالیت‌های تخصصی هر بیزینس تولید می‌شود. اغلب وبلاگها و سایت‌های آموزشی در ازای دریافت اطلاعات خوانندگان، کتاب‌های الکترونیکی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

 

  • پادکست‌ها

امروزه پادکست‌ها از محتواهای پرطرفدار هستند. اکثر افرادی که فرصت مطالعه ندارند به پادکست‌ گوش می‌دهند.

با تولید پادکست‌های موردپسند مخاطبان هدف می‌توانید مطمئن باشید که تمام حرف‌های شما شنیده خواهد شد.

 

 

 

  • خبرنامه‌ها و ایمیل مارکتینگ 

فروشگاه‌ اینترنتی، سایت‌ آموزشی و تمامی سایت‌هایی که پیوسته محتوا منتشر می‌کنند، از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان استفاده می‌کنند.

ایمیل‌های خبری یا خبرنامه‌ای اغلب کوتاه، مختصر و ساده هستند. تیتر یا عنوان این نوع ایمیل‌ها دارای اهمیت است. معمولا تیترهای جذاب و ایمیل‌های بافاصله، خوانده نشده باقی نمی‌مانند.

 

 

  • پست‌های مهمان یا Guest 

کاربران اینترنت به خواندن پست‌های افراد متخصص و سرشناس علاقه‌مند هستند. آن‌ها مقاله‌ی کارشناس معروف را با اعتماد زیادی می‌خوانند و نسبت به جایی که مطلب را منتشر کرده، احساس خوبی دارند. انتشار محتوا از طرف نویسندگان مهمان، یک ترفند برای شناخته‌شدن برند و افزایش بازدید است.

تولید محتوا چیست

  • اینفوگرافی 

اینفوگرافیک با استفاده از المان‌های تصویری و اطلاعات خلاصه، تاثیر قابل‌توجهی روی مخاطبان می‌گذارد. اگر می‌خواهید یک مقاله‌ی طولانی از وبلاگ‌ را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی آماده کنید، اینفوگرافیک انتخاب مناسبی است.

اینفوگرافیک بهترین بستر برای نمایش اطلاعات موردی و دقیق، آمار و نمودارهای مختلف و حقایق جلب‌توجه‌کننده است.

 

  • محتواهای How-To

محتواهای موسوم به how to معمولا برای افرادی نوشته می‌شوند که به دنبال راهی برای رفع مشکلات خود هستند.

برای آشنایی با این نوع محتوا کافی است که در گوگل عبارت how to یا چطور را سرچ کنید.

برای تولید محتوای how to باید پرسونای مخاطب را موردتوجه قرار دهید. اگر بتوانید خود را به درستی به جای مخاطبان هدف قرار دهید، به بهترین شکل از محتوای how to استفاده خواهید برد.

برای پیداکردن ایده‌ برای تولید محتوای چگونه/چطور، می‌توانید از بخش سوالات متداول کاربران استفاده نمایید.

 

 

  • پست‌های شبکه‌های مختلف اجتماعی

هر بیزینسی باید متناسب با اهداف خود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کند و تقویم محتوایی مناسب خود را بسازد.  40 درصد از کاربران اینترنت، قبل از خرید اینترنتی، به صفحه‌ی برند موردنظر در شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند. اغلب کاربران دوست دارند از برندهایی خرید کنند که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند.

 

  • تجربه مشتری یا Case-Study

نشان‌دادن تجربه‌هایی از مشتریان مختلف در سایت یا سایر بسترهای اینترنتی، یک نوع دیگر از تولید محتوا می‌باشد که لازم است به آن توجه شود. خواندن تجربه‌های مشتریان مختلف، به مشتری بالقوه برای تصمیم‌گیری کمک ویژه‌ای می‌کند.

توجه داشته باشید که نیازی به استفاده از محتوای بلند و طولانی برای این بخش نمی‌باشد. استفاده‌کردن از ویدئوها و پاراگراف‌های کوتاه و یا صدای مشتریان قبلی نیز نوعی از محتوای تجربه‌ی مشتری محسوب می‌شود.

تولید محتوا چیست

  • وبینارها و سمینارهای آنلاین

وبینار نیز مانند پادکست از محتواهای جدید و پرطرفدار است. امروزه بیزینس‌های B2B و اشخاص مختلف می‌توانند برایPersonal Branding از این نوع محتوا استفاده کنند. در وبینار نیازی به حضور فیزیکی افراد نمی‌باشد و می‌توان به‌شکل اینترنتی با تلفن همراه یا دسکتاپ در وبینار شرکت کرد.

وبینارها بین 30 تا 45 دقیقه ادامه می‌یابند.

آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان

استراتژی تولید محتوا چیست؟   

تولید محتوا فقط با تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا، موثر خواهد بود. تولید محتوا قسمتی از بازاریابی محتوایی می‌باشد که در این بازاریابی با تعیین اهداف، نیازها، برنامه‌ریزی و ساخت استراتژی مواجه هستیم.

بنابراین یک اصل مهم در تولید محتوا، ساخت یک استراتژی برای تولید محتوا در وبلاگها، سایت‌ها و… است.

 

 

استراتژی تولید محتوا چیست؟ و چرا لازم است که استراتژی محتوا داشته باشیم؟ استراتژی محتوایی به معنای ایجاد نقشه‌ و برنامه‌ای بلندمدت برای رسیدن به اهداف خاص است. استراتژی تولید محتوا مانند یک برنامه زمانی برای تولید و انتشار محتوا است.

بعنوان نمونه اگر هدف بیزینس، افزایش آگاهی مخاطبان هدف از برند باشد، در تدوین استراتژی محتوایی باید روی سئوی سایت خود تمرکز کنند.

 

استراتژی محتوایی چه مراحلی دارد؟ 

استراتژیست محتوا مسئول تدوین برنامه‌های مربوط به استراتژی محتوا می‌باشد. برای طراحی یک استراتژی تولید محتوا به‌شکل اصولی باید موارد زیر را انجام دهید:

١.هدف از تدوین استراتژی محتوا را مشخص کنید.

٢.پرسونای مشتریان خود را بسازید.

٣.Content Audit داشته باشید. به این معنا که محتواهای موجود را بهبود دهید و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. در کنار بهبود محتوای موجود، از انواع مختلف محتواهای جدید نیز استفاده کنید.

۴.برای پیداکردن ایده‌های محتوایی باید جلسات Brainstorm برگزار کنید.

 

تولید محتوا چیست

تقویم محتوا یا Content Calender: 

لازم است که پس از تدوین استراتژی محتوا، یک تقویم محتوا تدوین کنید. تقویم محتوا یک برنامه زمانی برای انتشار انواع مختلف محتوا در کانال‌های مختلف می‌باشد.

در این تقویم مشخص می‌کنیم که در بازه زمانی یک ماه، چه تعداد محتوا از چه نوعی (ویدئویی، متنی، اینفوگرافیک و…) و در کدام بستر (وبلاگ، اینستاگرام یا…) منتشر کنیم.

تدوین تقویم محتوا می‌تواند به انتشار منظم محتوا کمک کند که به ارتباط و تعامل موثر با کاربران و موتورهای جستجوگر هم کمک می‌کند.

 

پیداکردن ایده محتوایی: 

موضوعات محتوا براساس پرسونای مشتریان، نیازهای آن‌ها و نیز موضوع فعالیت بیزینس‌ها مشخص می‌شوند.

به‌طورکلی پنج فرمول برای دستیابی به ایده‌های محتوایی وجود دارد. این پنج فرمول‌ تمام روش‌های دستیابی به ایده محتوا را شامل می‌شوند که در زیر این پنج مورد را نام برده‌ایم:

  • برگزاری جلسات طوفان فکری
  • استفاده از موضوعات روز و گوگل ترندز
  • استفاده از کیورد ریسرچ
  • content gap رقبا
  • استفاده از پرسونای مشتریان

تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست؟ چگونه براساس سئو تولید محتوا کنیم؟ 

تولید محتوا با هدف قرارگرفتن در صفحه‌ی اول نتایج گوگل و رفع نیاز مخاطبان انجام می‌شود.

به همین دلیل است که در هنگام تولید محتوا باید تکنیک‌های سئو موردتوجه قرار گیرد، بعنوان نمونه از کلمات کلیدی اصلی در بخش‌های مختلف محتوا مانند مقدمه، متن و تگ‌ها استفاده کنیم یا اینکه از کلمات دم‌دراز و LSI استفاده نماییم.

 

رپورتاژ آگهی چیست؟ 

شاید از خود بپرسید که تولید محتوا چیست؟ چگونه رپورتاژ آگهی انجام دهیم؟ پس از تولید محتوا و انتشار آن، وقت لینک‌سازی فرا می‌رسد.

از راه‌های لینکسازی در ایران، می‌توان به استفاده از رپورتاژ آگهی اشاره کرد. رپورتاژ آگهی یک متن تبلیغاتی است که محصول، خدمات، یا بیزینس را از طریق سایت‌های دیگر به کاربران معرفی می‌کند.

امروزه رپورتاژ آگهی در سایت‌های خبری و مجله‌های اینترنتی انجام می‌شود.

 

کارشناس تولید محتوا چه کار می‌کند؟ 

شاید از خود بپرسید که تولید محتوا چیست؟ چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

کارشناس تولید محتوا به فردی گفته می‌شود که بتواند طبق استراتژی محتوایی، تولید محتوا کند و براساس اصول سئو، یک محتوای ارزشمند تولید نماید.

کارشناس تولید محتوا می‌تواند به‌شکل دورکاری هم فعالیت کند.

 

تولید محتوا چیست

در پایان باید گفت حالا که متوجه شدید که تولید محتوا چیست؟ هدف از تولید محتوا چیست؟ استراتژی تولید محتوا چیست؟ چگونه باید تولید محتوا کنید؟

چه محتوایی پادشاه است؟ انواع تولید محتوا کدامند؟ اگر فردی خلاق هستید و دست‌به‌قلم خوبی دارید و نیز اگر به نوشتن علاقه‌مند هستید، تولید محتوا شغل مناسبی برای شما خواهد بود.

 

 

جذابیت های شغل دیجیتال مارکتینگ
30%
تخفیف

آموزش تبلیغ نویسی دوره از صفر تا استادی | فرصت

بدون امتیاز 0 رای
343,000 تومان
118
343,000 تومان
30%
تخفیف

دوره آموزش تبلیغات گوگل ادز (google ads)

بدون امتیاز 0 رای
483,000 تومان
31
483,000 تومان
30%
تخفیف

دوره آموزش تحقیقات بازار (۲۰۲۲)

بدون امتیاز 0 رای
203,000 تومان
4
203,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره رایگان سئو

۱۰ الی ۲۰ دقیقه مشاوره ٰرایگان برای رسیدن به رتبه های برتر گوگل